-->
ASSESMENT PELAUT (Assesment Pelaut Untuk Bekerja Di Offshore Atau Kapal Di Area Exxon Mobile)

ASSESMENT PELAUT (Assesment Pelaut Untuk Bekerja Di Offshore Atau Kapal Di Area Exxon Mobile)

loading...
Maswilhuda.com - Assalaualaikum, Salam sejahtera bagi pembaca blog saya ini & semuga senantiasa dalam lindungan yang maha kuasa. Tanpa bayak basah-basih langsung saja kepokok artikel yang kali ini saya akan share tentang assesment Offshore.

Pernahkah anda bercita cita bekerja di kapal offshore atau mendengar tentang kerja offshore, Bagi pelaut yang bekerja di offshore mungkin sudah tidak asing lagi tentang yang namanya Assesment khususnya yang bekerja di area EXXON MOBIL.

Bagi pelaut pemula yang ingin bekerja di Offshore sebagai info bila anda hendak bekerja di Offshore anda akan menghadapi apa yang dinamakan dengan Asssmen, Nah untuk itu saya sudah siapkan kisi-kisi dibawah ini lengkap dengan jawabannya tentang soal jawab Assesment terutama untuk area pekerjaan yang dibawah naungan Exon Mobil.

ASSESMENT PELAUT (Assesment Pelaut Untuk Bekerja Di Offshore Atau Kapal Di Area Exxon Mobile)

01. Apakah yang tidak termasuk dalam senarai “Kepercayaan keselamatan EMEPMI” (EMEPMI Safety Credo) ?
     a. Kemalangan & kecederaan boleh di elakkan
     b. Ketua kapal & pegawai mempunyai tanggung jawab terhadap keselamatan
     c. Tiada matlamat kerja yang amat penting untuk diteruskan sehingga mengorbankan aspek keswlamatan
     d. Sesuatu kerja adalah dilaksanakan dengan baik hanya jika ia dilakukan dengan selamat

02. Antara senarai dibawah, Manakah BUKAN diantara factor utama punca kemalangan dalam operasi marin?
      a. Gagal mengenal pasti bahaya
      b. Senantiasa menggunakan SPSA sebelum melakukan kerja
      c. Setiap individu berani mengambil resiko terhadap diri sendiri
      d. Tiada siapa menegur atau memberitahukan opersi kerja yang tidak selamat

03. “Toolbox meting” Seharusnya dilakukan pada :
      a. Setiap bulan
      b. Setiap minggu
      c. Setiap hari
      d. Setiap masa sebelum sesuatu tugas / kerja bermula

04. Apakah yang TIDAK perlu dilakukan semasa operasi kargo di luar pantai ?
      a. Adalah diwajibkan untuk mempunyai seorang “Signal Man” dan dua orang “Deck Man” untuk menolong operasi pemunggahan
      b. OS (Ordinary Seaman) yang bertugas untuk memastikan komunikasi diantara deck dan kren operator jelas dan mudah di pahami
      c. Memastikan “Tagline” berada dalam keadaan baik semasa beroprasi
      d. Memberhentikan operasi cargo jika keadaan tidak selamat

05. Apabila berhadapan dengan situasi yang merbahaya, ketua dan anak kapal hendaklah melaksanakan :
      a. Loss Prevention System (LPS)
      b. Incident Prevention Observation (IPO)
      c. Polisi Pemberhentian Kerja (Stop Work Policy)
      d. Polici Dadah & Alkohol (Drug & Alcohol Policy)

06. Semua bahan kimia yang diterima dari KSB / Pelantar dalam bentuk drum bungkusan mestilah disertakan dengan :
      a. Dengerous Good Sheet (DGS)
      b. Safety Chemical Material Sheet (SCMS)
      c. Material Safety Data Sheet (MSDS)
     d. Chemical Safety Data Sheet (CSDS)

07. Apakah yang harus diperiksa untuk mengelakkan sebarang tumpahan minyak sebelum operasi pemindahan minyak dijalankan ?
      a. Keadaan “Hose” dan “Coupling”
      b. Sambungan “Hose” Berada dalam keadaan selamat
      c. Kapal diikat dalam keadaan yang selamat
      d. Semua jawaban di atas

08. Apabila kapal diarahkan “Standby” di kawasan pelantar EMEPMI, jarak Kapal seharusnya berada sekurang kurangnya :
      a. 200 meter dari pelantar
      b. 1000 meter dari pelantar
      c. 1 batu nautika dari pelantar
      d. 5 Batu nautika dari pelantar

09. Apakah tindakan berjaga-jaga semasa cuaca buruk :
      a. Periksa pintu kedap air (Watertight door) & Hac
      b. Berhati hati daripada tergelincir dan tersandung disebabkan oleh pergerakan kapal yang terumbang ambing
      c. Penumpang atau anak kapal tidak boleh berada di deck tampa kebenaran Capten Kapal
      d. Semua jawaban diatas

10. Merokok diatas kapal hanya dibenarkan di :
      a. Dalam “Accommodation”
      b. Crew Mess Room
      c. Kawasan merokok yang dibenarkan
      d. Crew kabin

11. Berapa tempoh tamat “Shore Leave” semasa kapal bereda di KSB ?
      a. 10 Menit sebelum kapal belayar
      b. 15 Menit sebelum Kapal belayar
      c. 1 Jam sebelum Kapal belayar
      d. Semua jawaban atas

12. Setiap pekerja yang bekerja di deck mestilah memakai set lengkapa PPE operasi dijalankan, Set PPE terbagi kepada :
      a. Topi keselamatan, sut keselamatan dan Kasut keselamatan
      b. Topi keselamatan, Cermin mata keselamatan, Sut keselamatan dan work vest
      c. Topi keselamatan, Sut keselamatan, kasut keselamatan dan work vest
      d. Topi keselamatan, Cermin mata keselamatan, Sut keselamatan, Kasut keselamatan, Work fast dan sarung Tangan keselamatan

13. Apakah nama alatan (Tools) yang terdapat dalam Loss Prevention System (LPS) ?
      a. Job Safety Analysis (JSA)
      b. Safe Performance Self-Assessment (SPSA)
      c. Incident Prevention Observation (IPO)
      d. Semua Jawaban diatas

14. Apakah kegunaan “Safe Performance Self-Assessment (SPSA) ?
      a. Borang utuk melaporkan tindakan dan keadaan tidak selamat serta mengemukakan isu dan pendapat yang berkaitan keselamatan
      b. Alat untuk mengenalpasti punca berlakunya kemalangan
      c. 3 Langkah proses penilayan bahaya dan resiko
      d. Pengawasan secara sistematik terhadap aktiviti harian para pekerja dan pemerhati akan merekodkan segala aktiviti atau keadaan yang melanggari / menyalahi prosedur yang ditetapkan

15. Tiga (3) langkah keaadaan proses penilayan resiko dalam SPSA adalah ?
      a. 1) Buat kajian                 2) Buat analisa                3) Bertindak
      b. 2) Buat analisa               2) Buat kajian                  3) Bertindak
      c. 1) Bertindak                   2) Buat analisa                  3) Buat kajian
      d. 1) Bertindak                   2) Buat kajian                   3) Buat analisa

16. Apakah kegunaaan “Incident Provention Observation (IPO) ?
      a. Pengawasan secara sistematik terhadap aktiviti harian para pekerja dan pemerhati akan merekodkan segala aktiviti atau keadaan yang melanggari / menyalahi prosedur yang ditetapkan.
      b. Alatan untuk mengenal pasti punca berlakunya kemalangan
      c. 3 Langkah proses penilayan bahaya dan resiko
      d. Perjumpaan pagi untuk membincangkan operasi harian

17. Apakah kegunaan “U-See U-Act (UCUX) ?
      a. Borang untuk melaporkan tindakan dan keadaan tidak selamat serta mengemukakan isu dan pendapat yang berkaitan keselamatan
      b. Alat untuk mengenal pasti punca berlakunya kemalangan
      c. 3 Langkah proses penilayan bahaya dan resiko
      d. Pengawasan secara sistematik terhadap aktiviti harian para pekerja dan pemerhati akan merekodkan segala aktiviti atau keadaan yang melanggari / menyalahi prosedur yang ditetapkan

18. Apakah tindakan berjaga-jaga yang perlu diambil oleh penumpang sebelum pemindahan kakitangan pekerja dijalankan ?
      a. “Marine Safety Vidio” di atas pelantar sebelum pemindahan dijalankan
      b. Jangan berada di dek hadapan, Duduk diatas “Hand rail” dan “Bulwarks”
      c. Sentiasa memakai jaket keselamatn apabila berada diatas dek kapal
      d. Semua jawaban diatas

19. Apabila bahaya dikenal pasti atau keadaan berubah, Apakah yang harus anda lakukan
      a. Teruskan bekerja dengan mengambil tindakan berjaga-jaga
      b. Berhenti bekaerja dan mengkaji semula keadaan
      c. Memakai alat pelindung dari (PPE) tambahan
      d. Mendapatkan pertolongan dari rekan kerja

20. Apakah kegunaan “Job Safety Analysis” (JSA)
      a. Menentukan kerja dan tugasan
      b. Mengenal pasti punca bahaya bagi setiap kerja dan tugasan
      c. Membentuk prosedur kerja yang selamat untuk menghalang untuk mengurangkan bahaya
      d. Semua jawaban diatas

21. “Job Safety Analysis (JSA” perlulah diadakan :
      a. Setiap hari
      b. Setiap minggu
      c. Setiap proses kerja utama
      d. Selepas setiap kejadian atau kemalangan

22. Apakah yang terkandung dalam “Open Sea Procedures” ?
      a. Auto pilot TIDAK boleh disasarkan kepada pelantar
      b. Kapal perlulah ditukar ke “Hand Steering” apabila menghampiri pelantar dalam lingkungan jarak 2km
      c. Kapal perlulah berada dalam keadaan “Standby” paling kurang 1km dari pelantar
      d. Semua jawaban diatas

23. Apakah yang perlu anda lakukan semasa sedang bertugas atau bekerja ?
      a. Jangan sesekali mengambil jalan pintas
      b. Mematuhi dan dan menggunakan prosedur yang betul
      c. Melaporkan keadaan yang tidak selamat
      d. Semua jawaban diatas

24. Apabila anda melihat keadaan atau perbuatan yang tidak selamat, Anda haruslah ?
      a. Menegur / bertindak untuk menghalang keadaan atau perbuatan tidak selamat
      b. Menggunakan Job Analysis System (JSA) Sebagai panduan
      c. Menggunakan Incident Prevention Observation (IPO)
      d. Merekodkan di dalam buku log dek atau enjin

25. Apakah yang anda paham berkenaan “Stop Work” dalam marine ?
      a. Dalam apajua keadaan yang tidak selamat, Ketua dan anak kapal mempunyai kuasa untuk menghentikan operasi
      b. Tiada pekerja ExxonMobil / wakil yang boleh memberi arahan kepada ketua / Anak kapal untuk bertindak sebaliknya
      c. Ketua kapal seharusnya menghentikan operasi, mengkaji semua keadaan dan hanya meneruskan operasi apabila keadaan kembali selamat
      d. Semua jawaban diatas

Itulah soal jawab Assesment untuk pelaut bila anda ingin bekerja di area Offshore terutama di area Exxon Mobil.
Semuga artikel ini bermanfaat, Jangan lupa tuliskan komentar anda dibawah bila ada pertanyaan atau kritikan mengenai artikel ini.

Sekian, Wassalam.
Advertisement

Baca juga:

loading...
Blogger
Disqus
Pilih Sistem Komentar

No comments